Een dag in het leven als service engineer bij Benelux Scientific

Benieuwd hoe een dag als service engineer bij Benelux Scientific eruit ziet? Wij gingen samen met Jan Teirlynck op stap want met zijn jarenlange ervaring als technieker kan hij ons als geen ander vertellen hoe zijn dag eruit ziet. Jan is service engineer  in hart en nieren.

Een dag als service engineer  bij Benelux Scientific

Piep Piep, de wekker! (06u00 – 07u30)

Het geluid van Jan zijn wekker gaat de ene dag al vroeger af dan de andere. Afhankelijk naar welke locatie hij vertrekt, zal hij de wekker wat vroeger plaatsen. Jan start zijn dag met een goede tas koffie, een frisse douche en een kort ontbijt. Wanneer hij heel vroeg de baan op gaat, kan dat wel eens gepaard gaan met een koffiekoek voor onderweg.

En … Go!

Wanneer alles heel vlot verloopt en de dag voordien de nodige voorbereiding is kunnen gebeuren, zal Jan rechtstreeks van huis naar de klanten vertrekken. Daarbij heeft hij de materialen reeds geladen of uitgewisseld met een collega. Mocht er toch iets tussenkomen, neemt hij nog een tussenstop op kantoor.

Jan noemt zijn dagen als technieker vooral spannend en verrassend. Tussen het installeren van toestellen door, kunnen dringende herstellingen de kop opsteken, en geen enkele dag is dezelfde. “Soms vertrek je naar een klant en weet je niet wat je daar zal aantreffen. De locatie biedt ook niet altijd de nodige vrijheid en bewegingsruimte. Zo is het altijd spannend om naar een klant toe te rijden” zegt Jan.

Probleempjes? Out of the box denken!

Als technieker bij Benelux Scientific krijg je soms met de allervreemdste en onverwachte probleempjes af te rekenen. Zo moet je als technieker wel een aantal vaardigheden onder de knie hebben, zoals:

  • Kennis hebben van elektronica en mechanica
  • Zelfstandig kunnen werken
  • Goed kunnen omgaan met mensen en eerlijk zijn
  • Handig zijn 
  • En ook creatief probleemoplossend denken

Jan haalt met passie talloze voorbeelden aan van hoe hij door creatief en origineel denken herstellingen en installaties tot een goed eind wist te brengen: : “Soms zit je lang te zoeken naar de oplossing en leiden enkel kennis en vaardigheid niet naar het gewenste doel. Soms moet je durven out of the box denken en geraak je er met een combinatie van eenvoud en creativiteit , ondersteuning van je collega’s en/of de leverancier. Even een heftruck gebruiken om een zware machine via het raam van de tweede verdieping naar binnen te brengen. Of een service engineer van de leverancier aan de andere kant van de wereld online laten meekijken om dan samen een oplossing te zoeken….   Door doortastend en creatief actie te ondernemen en dingen uit te proberen kom je dan toch met een oplossing.  En het zijn vaak die dingen die bijblijven, waar je trots op bent, en waardoor je ook extra erkenning van de klant krijgt. “The extra mile” noemen ze zoiets, geloof ik…”  

Service-engineer-6

Planning opstellen en laatste check!

Als technieker bij Benelux Scientific moet je een goede planning opstellen en prioriteiten stellen. Zo moet iedere interventie zo snel mogelijk kunnen worden ingepland. Herstellingen zullen vaak prioritair ingepland worden op bijvoorbeeld een onderhoud. Een onderhoud kan je iets eenvoudiger verschuiven op de planning. 

“Doordat we veel onderweg zijn, plannen we herstellingen ook echt in. Zo houden we gaten vrij in onze agenda voor als we dat ene dringende telefoontje krijgen. Een herstelling komt steeds onverwacht.”

Bij afsluiten van de dag of op een vrij moment checkt Jan ook steeds zijn mailbox. Zo is hij er zeker van dat hij geen dringende zaken heeft gemist.

Waarom werken bij Benelux Scientific?

Wat vindt Jan boeiend aan de job als service engineer bij Benelux Scientific

  • Veel vrijheid om zelf je planning op te stellen
  • Gevoel van vertrouwen
  • Heel toffe en aangename collega’s
  • Geen voorspelbare job

Jan: “Ik ben heel blij met de vrijheid en vertrouwen die ik krijg binnen Benelux Scientific. Daarnaast is het leuk als technieker dat ik me nooit echt ‘vuil’ hoef te maken. De locaties en omgevingen zijn best tof en het werk is niet te mechanisch zwaar. Het is boeiend om bij een klant te zijn voor een herstelling. Wanneer je het echt niet meer weet, hebben we ook een leuk team van 5 techniekers, waarbij we raad kunnen vragen. Iedereen heeft zijn eigen denkwijze en we leren veel van elkaar.”

Denk jij ook na om aan de slag te gaan als service engineer? Dan mag je zeker geen schrik hebben om lange afstanden af te leggen met de wagen. Ook kan je wel eens meerdere dagen weg zijn. Dat is zeker iets om in je achterhoofd te houden.

Dreamteam Benelux Scientific

Naast onze liefde voor elektronica en mechanica delen we ook een passie voor de fiets. We motiveren elkaar niet alleen in ons werk maar ook om in de vrije tijd, wat extra kilometers op de racefiets of mountainbike extra af te leggen.

Na een drukke dag bij Benelux Scientific sluit Jan zijn dag af door te gaan lopen, fietsen of mountainbiken. De motivatie binnen het service team zorgt ervoor dat een tocht van meer dan 100 km al lang geen uitzondering meer is.

Service-engineer-1

Service engineer Jan – Einde werkdag

Op weg naar huis luistert Jan naar muziek. Het genre hangt van zijn werkdag af. Eenmaal thuis aangekomen, neemt hij zijn loopschoenen of de fiets om nog even te ontspannen. Wanneer hij dan uiteindelijk avonds in de zetel ploft, loopt hij toch nog even door zijn mails ter voorbereiding van de interventie van morgen.

Gerelateerde berichten

ISO 9001 certificaat voor Benelux Scientific

ISO 9001 is bij uitstek de norm voor kwaliteitsmanagement met internationale erkenning. Het is de maatstaf voor transparantie en betrouwbaarheid in de markt. Vrijwel iedere sector wil dit certificaat aan de buitenwereld voorleggen.  Naast erkenning voor de  inspanningen van de medewerkers, maakt het ISO 9001 certificaat kenbaar dat het bedrijf alleen genoegen neemt met betrouwbare [...]

Bart Weymeels – De nieuwe account manager van Benelux Scientific

Op donderdag 1 april 2021 is Bart Weymeels gestart bij Benelux Scientific, en dat is geen grap. Hij zal het sales team versterken in zijn functie als accountmanager. Daarbij wordt hij het aanspreekpunt voor onze klanten en dat in diverse sectoren zoals de kunststofsector, chemie, voeding, metaal, textiel, ... Voor  de start bij Benelux Scientific, [...]